woensdag 31 juli 2013

Een seizoen verder

In mijn beleving gingen we dit jaar van de winter rechtstreeks naar de zomer. Het leek of het voorjaar werd overgeslagen - wat in de natuur niet zo was, zoals ook al te zien was in mijn vorige blog. Als in een straat waar in de winter één voor één de feestverlichting aangaat, stond de ene na de andere boom te stralen. De bloesem in de pruim, de appelbomen, en in de meidoorn die voller leek dan vorig jaar. De vrouwenmantel werd weer uitbundig geel en ook de jasmijn schitterde mooier dan afgelopen voorjaar.


Oké, er verscheen af en toe een paddenstoel, maar verder bleef het in de tuin hardnekkig voorjaar. De aalbessen kwamen gewoon aan de struik en werden heel langzaam maar zeker rood. De paardenbloemen in het gras werden opgevolgd door de paarse en daarna de witte klavertjes (o, wat trekken die heerlijk veel bijen en hommels aan!). Het hardst van alles groeide uiteraard het groen dat zich van nature het meest thuis voelt in mijn tuin - in de volksmond ook wel "onkruid" genoemd: heermoes en haagwinde.


Het ultieme bewijs dat het voorjaar was, werd geleverd door een stel pimpelmezen. Zij kozen dit jaar mijn nestkastje als plek voor gezinsuitbreiding. Telkens als ik nu een paar speelse pimpelmeesjes om me heen zie en hun karakteristieke geluid hoor, denk ik: dat zijn vast de broertjes en zusjes uit mijn kastje.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen